ID: 1563
врста предмета: научно-стручни
носилац предмета: Симић П. Александар
извођачи: Симић П. Александар
контакт особа: Симић П. Александар
ниво студија: мастер академске студије
ЕСПБ: 6
облик завршног испита: усмени
катедра: катедра за бродоградњу
У оквиру предмета студенти се упознају са основним принципима управљивости брода, у циљу обезбеђивања сигурне контроле трајекторије брода у току пловидбе. У том смислу, упознају се са уобичајеним поступцима за проверу и критеријумима за оцену управљивости постојећих бродова, као и са ITTC и IМО прописима који се односе на управљивост бродова. Студенти се детаљно упознају са теоријским и експерименталним методама које се користе при пројектовању, а у циљу постизања добрих маневарских карактеристика бродова. Осим тога, студенти стичу и неопходна знања о техничким карактеристикама постојећих контролних уређаја који се користе за регулацију курса бродова при пловидби.
1. Студент је детаљно упознат са основним изазовима који се односе на управљивост бродова, као и са основним својствима управљивости морских депласманских бродова. 2. Студент је оспособљен да примени свеобухватно знање из математике, динамике крутог тела, механике флуида и основних инжењерских принципа у циљу одређивања својстава управљивости брода при пловидби. 3. Студент је оспособљен да коришћењем фундаменталних принципа природних наука критички анализира утицаје основних примарних и секундарних карактеристика форме брода и контролних уређаја на маневарске могућности, а у циљу оптимизације форме са гледишта управљивости. 4. Студент је оспособљен да изабере и примени одговарајуће емпиријске, нумеричке и експерименталне методе за процену утицаја основних параметара форме и контролних уређаја на маневарске могућности брода, имајући у виду ограничења пловног пута, као и ограничења одабраних метода. 5. Студент уме да изабере и критички процени релевантну техничку литературу и друге изворе информација за решавање сложених проблема из области бродске хидродинамике са посебним освртом на управљивост брода. 6. Стечена знања студенту омогућавају решавање сложених инжењерских изазова и специфичних захтева при пројектовању које намећу савремени трендови у области бродоградње, а који се односе на управљивост брода. Ово посебно долази до изражаја у случају бродова пунијих форми који често нису динамички стабилни и/или нису стабилни по правцу, што некада подразумева и примену различитих иновативних техничких решења у ограниченом простору који је на располагању, у циљу осигуравања безбедности брода при пловидби.
Тежиште теоријске наставе је на упознавању студента са општим принципима управљивости и неопходним математичким формулацијама које се односе на: 1) основна својства управљивости, 2) теоријски приступ - математички модел кретања (могућности и ограничења метода за нумеричку процену понашања брода при маневру), 3) експериментални приступ - упознавање са стандардним испитивањима управљивости кроз моделска испитивања (тестови са слободним и тзв. везаним моделима), као и испитивањима бродовима у реалним димензијама (спирални и обрнути спирални тест, тест извлачења, Z тест, маневар окретања итд.). Студенти се упознају са важећим прописима који се односе на управљивост, као и са различитим техничким решењима, односно контролним уређајима који се користе за регулацију курса бродова при пловидби.
У оквиру практичне наставе тежиште је на примени сазнања стечених кроз теоријску наставу у свакодневној инжењерској пракси. Дају се практична објашњења у вези спровођења стандардних тестова управљивости. Студенти се упознају са активним (бочни млазним пропулзорима, пумпним потискивачима, кормиларско пропулзивним уређајима итд.) и пасивним контролним уређајима (разним типовима кормила). Дају се препоруке за пројектовање бродова и избор адекватних контролних уређаја, а у циљу постизања добрих маневарских карактеристика и испуњавања критеријума дефинисаних IMO прописима. Израда рачунских задатака који обрађују материју објашњену у оквиру теоријске наставе.
Нема услова за похађање предмета.
Писани изводи са предавања. Детаљни угледни извештаји са мерења. Проспекти произвођача контролних уређаја. Интернет ресурси. Релевантне књиге и стручни радови. Релевантни IMO документи.
укупан фонд часова: 75
ново градиво: 30
разрада и примери (рекапитулација): 0
аудиторне вежбе: 30
лабораторијске вежбе: 0
рачунски задаци: 0
семинарски рад: 0
пројекат: 0
консултације: 0
дискусија/радионица: 0
студијски истраживачки рад: 0
преглед и оцена рачунских задатака: 5
преглед и оцена лабораторијских извештаја: 0
преглед и оцена семинарских радова: 0
преглед и оцена пројекта: 0
колоквијум са оцењивањем: 5
тест са оцењивањем: 0
завршни испит: 5
активност у току предавања: 5
тест/колоквијум: 55
лабораторијска вежбања: 0
рачунски задаци: 0
семинарски рад: 0
пројекат: 0
завршни испит: 40
услов за излазак на испит (потребан број поена): 30
Писани изводи са предавања; Детаљни угледни извештаји са мерења; Допунска литература која се добија на предавањима; Проспекти произвођача контролних уређаја; Интернет ресурси ; E. Lewis, (editor): Principles of Naval Architecture (Chapter IX – Controllability), SNAME, Jersey City, 1988.; J. Brix: Maneuvering Technical Manual, Seehafen Verlag, Hamburg, 1993.; A.F. Molland, S.R. Turnock: Marine Rudders and Control Surfaces, Butterworth – Heinemann, 2007; Релевантни IMO документи;
Универзитет у Београду, Машински факултет
Краљице Марије 16, 11120 Београд 35
тел. (+381 11) 3302-200, факс 3370364
mf@mas.bg.ac.rs